THE LOST DIAMOND
ADVENTURE RACE

Norwegian English

Tenk så gøy om brettspillet Den Forsvunne Diamant fantes i den virkelige verden.

Så da lagde vi det og her er hva du
trenger å vite for å komme i gang.

Målet er å finne TheLostDiamond og skattene som ligger gjemt ved å løse utfordringer.

Utfordringene ser du på kartet. Det kan være alt fra å finne tall på en statue, klatre i et tre, utforske en hule eller nå toppen av et fjell.

Felles for alle utfordringer er at du
skal finne en kode og skrive den inn.

Deretter klikker du på knappen "Conquer".
Da har du erobret en utfordring.
Husk å la koden ligge slik du fant den!

Hver gang du har erobret 10 utfordringer, får du vite i hvilken utfordring The Lost Diamond er gjemt.

Samme gjelder skattene. Hver gang du har erobret 10 utfordringer, får du vite ved hvilken utfordring en skatt ligger gjemt.

Hvor mange utfordringer du har igjen til å finne noe som er gjemt, ser du ved å klikke på "You have X left".

Når du vet i hvilken utfordring noe er gjemt, er det om å gjøre om dra til den
utfordringer og skrive inn koden.

Er du først til å erobre TheLostDiamond, vinner du pengepremien. Om det er en skatt, får du skattekartet som viser hvor skatten er gjemt i nærheten.

The Lost Diamond ligger fast på èn utfordring i syv dager før den flytter seg til en annen utfordring. Nedtellingen i det gule feltet over, viser når det flytter seg neste gang. Når The Lost Diamond blir funnet, opprettes det en ny og konkurransen fortsetter.

Husk at TheLostDiamond er en konkurranse med premier. Det er ikke et pengespill med tilfeldig resultat. Her må man ut i marka og jobbe for å finne og løse utfordringer.

Husk også at TheLostDiamond er en ekte skattejakt med både gledeshyl og skuffelser. Koder kan være tatt av vær og vind eller fjernet av forbipasserende. Skatter kan være tatt av noen som klarte å se hvor den ble gjemt fra video eller blitt tatt av en rev. Selv om vi prøver å gjemme det så godt og sikkert som mulig.

"Feel the excitment of a real treasure hunt"
er opplevelsen vi tilbyr.

Supert! Det er egentlig alt du trenger å vite for å komme i gang.

Alle kan lage og alle kan løse utfordringer på The Lost Diamond. Kvaliteten på utfordringene kan derfor variere.

Om du ikke finner koden og er helt sikker på at den er borte, klikker du på knappen Bandit Alarm.

Da får den som eier utfordringen beskjed om at koden er borte. Om eieren ikke legger inn ny kode, blir utfordringen slettet etter 30 dager.

Det er viktig at du ikke fjerner koder!
For når du erobrer en utfordring blir du nemlig delerier og får fordeler. Nå er vi litt inne i den avanserte delen av konkurransen, men tenk på The Lost Diamond som en blanding av Den Forsvunne Diamant, Monopol og Kappe Land.

La oss ta et eksempel

Her ser du at Jenny fikk halvparten av diamantens verdi da den ble erobret av Suleyman. Det er fordi Jenny var den forrige erobreren, som alltid deler verdien av en pemgepremie 50/50 med den som har laget utfordringen.

Om du bare vil ha det gøy i jakten på The Lost Diamond og skattene, trenger du ikke tenke på dette. Men for de som vil lage og vedlikeholde utfordringer er dette viktig, fordi plattformen fordeler inntektene tilbake til de som lager og vedlikeholder utfordringer.

Det er gratis for alle å løse to utfordringer hver dag. Blir du ivrig og vil ta fler, kan du betale $3 dollar for èn ukes ubegrenset bruk. Disse pengene blir lagt tilbake i utfordringer som premier, basert på hvem som har utført mest arbeid ved å lage og erobre utfordringer. Mer om det litt senere.

Alle som deltar skal ha like muligheter til å finne skattene som er gjemt, både de som er med gratis og de som betaler. Derfor er det nedtelling til når en skatt blir aktiv.

Skattene har alltid minst 5 dager nedtelling. Slik at deltakere som er med gratis og løser to utfordringer hver dag, konkurrerer på like vilkår med de som betaler.

Hvor mange som konkurrerer og hvor mange som vet hvor The Lost Diamond er, kan du se under "Who Knows".

Det første tallet (4) viser hvor mange som vet hvor The Lost Lost Diamond er gjemt. Det andre talle (15) viser hvor mange som aktivt deltar. I listen under vises hvor mange utfordringer hver enkelt har igjen for å få vite hvor The Lost Diamond er gjemt.

God strategi er viktig. Det lærer du etterhvert som du deltar. Er verdien i The Lost Diamond verdt å reise til? Bør jeg vente med å løse den neste utfordringen til diamanten flytter seg? Hvor sannsynlig er det at koden fortsatt ligger der om det er tre år siden noen var der sist?

Pengene som kommer inn fra de som betaler $3 dollar for èn ukes ubegrenset bruk, blir fordelt til ulike utfordringer som premie til de som løser utfordringen og honorar til den som har laget utfordringen. Pengespill er ikke lov i Norge. Om utfallet er helt eller delvis tilfeldig, går det innunder pengespill- og lotteriloven. Vi har derfor helt tydelige konkurranseregler på hvordan pengene blir fordelt og hvordan deltakerne finner og erobrer utfordringer som har pengeverdi.

Etterhvert som deltakerne erobrer fler og fler unike utfordringer, altså ikke ta den samme flere ganger, får man vite i hvilke utfordringer det er verdi. Man får først vite den med minst verdi, deretter nest minst verdi, osv.

Dette vises under "You have X left". Her ser deltakerne også om det er andre som vet at det ligger en pengepremie i den utfordringen. Den som først tar seg til utfordringen og skriver inn riktig kode, vinner premien.

Hvordan pengene fordeles til de ulike utfordringene er basert på hvem som har lagt ned mest jobb på å lage og erobre utfordringer. Oversikt over dette finner du under "Score".

Alle kan lage utfordringer. Det koster $1 dollar pr/utfordring og det er to typer:

Utfordringer med fast kode
F.eks. årstall på en statue, et skilt eller
annen kode som ikke kan endres.

Utfordringer med utbyttbare kode
F.eks. en trepinne påskrevet koden"ABCD". Trepinner er det vanligste.

Ikke bruk plast eller metall! Og bruk hyssing av hamp eller bomull om du skal feste koden til noe.

Når samme kode er brukt 10 ganger, blir utfordringen "brent". Da kan den ikke tas flere ganger og utfordringen blir slettet etter 30 dager. Utfordringer med fast kode vil derfor alltid blir brent og slettet

Tenk på utfordringer som eiendommer i Monopol. Du investerer tid og penger når du lager de og kan tjene penger når de blir besøkt. Når du har laget en utfordringer, eier du området den er lagt på. Både du og de som erobrer utfordringen kan bytte koden om den er utbyttbar. På den måten kan du eie en utfordring i lang tid, så fremt du passer på at koden byttes senest 30 dager etter at den er brukt 10 ganger.

Om en utfordring har pengeverdi, får den som eier utfordringen utbetalt samme beløp som den som erobrer utfordringen. Med mindre utfordringen har en tidligere erobrer. Da deler eier og den forrige erobreren beløpet 50/50. På den måten har alle et insentiv til å ikke fjerne koder eller ødelegge for hverandre.

En god strategi er å lage utfordringer på spennende og fine steder i ditt nærmiljø, som inspirerer andre til å ta den.